Grunde til at dyrke yoga

pp15

Vi ved, at det er uhyre vigtigt at bevæge sin krop på regelmæssig basis. Der findes et hav af muligheder for måder at bevæge sig på. Løb, intervaltræning, gymnastik, svømning, styrketræning, cardio, boldspil, sjipning. Yoga er en af de muligheder, der ligeså vel som at have fokus på kroppens udbytte af bevægelsen, i lige så høj grad har fokus på hvordan bevægelse er godt for vores sind.

 

Åndedrætsteknikker i yoga

En af de ting, der gør yoga til en måde at bevæge sig på, der er udover det sædvanlige er den måde, man lander i sit åndedræt på. I yoga er der stort fokus på åndedrættet, og åndedrættet er på mange måder dét, der styrer slagets gang. Bevægelserne, man udover, følger åndedrættet. Fokusset på åndedrættet kaldes pranayama og er en væsentlig byggesten indenfor yogaverdenen. Hvis man laver et kvarters åndedrætsøvelser i forbindelse med sin kropslige yogadyrkelse, er der mange måder, der kan gavne dig på fremadrettet. Man forbedrer for det første iloptagelsen i kroppen. Derudover vil der med tiden ske en forøgelse af både energiniveauet og lungekapaciteten. Mave- og tarmsystemet vil opleve at forbedret, og sidst, men ikke mindst er åndedrætsøvelser en måde hvorpå man kan forebygge angst og stress.

 

Forbedret fysik igennem yoga

Yoga er en måde, hvorpå man kan styrketræne uden at opdage, at det er det, man laver. Styrketræningen er nemlig ikke slavisk og lige så firkantet, som den kan føles nede på maskinerne i fitnesscenteret. I yoga er styrketræningen blot en bonus, der kommer ud af alle de bevægelser, man laver med kroppen. Styrketræningen er ikke hovedformålet med yoga, det er en sidegevinst, som for øvrigt i højeste grad er mærkbar. Når man eksempelvis dyrker flow yoga, laver man en længere række bevægelser og udøver dem på en dynamisk måde, så kroppen glidende går fra én stilling til den næste, måske med planken som mellemled. Denne dynamiske måde at bevæge kroppen på medfører træning af stort set alle muskelgrupper. Særligt mavemuskulaturen og lårene samt den øvre ryg er nogle af de muskelgrupper, der bliver trænet mest i løbet af en yogasession.

 

At lande i sin egen krop

Når man dyrker yoga vil man ofte få oplevelsen af at lande i egen krop. Efter en dag med stress og jag og mindst tre igangværende aktiviteter ad gangen, kan det være en stor lettelse for kroppen og sindet, at man kan tune ind på en enkelt beskæftigelse, nemlig yoga, også selvom man måske kun lige har et kvarter at give af. At give opmærksomhed til hele kroppen og til vejrtrækningen, blot i et enkelt minut, kan genstarte hele systemet på den mest befriende måde. Så uanset hvor lang tid man har, er yoga altid en god idé.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *